RSS

Cuti~

15 Jul

Salam~

Semoga korang semua berada dalam rahmat dan keselamatan hendaknya. Nak enjoy cuti yang dah mula!!

Sebenarnya cuti aku bermula dari semalam. 2 hari lepas, aku telah berjaya menempuh ujian praktikal Biokimia di kolej kesayangan aku, JJM Medical College. Fuh, dah la dapat soalan yang payah dan aku tak pernah terfikir untuk dapat soalan tu. Maka gelabah meracau la aku sorang-sorang dalam makmal tu sedang orang lain sibuk membuat eksperimen. Maka tanpa diduga, datanglah bantuan daripada Allah swt. Bersyukur sangat2. Pasal ujian, aku nak tinggalkan. Tak mao cerita dah. Satu usaha dah buat. Usaha studi. Sekarang ni tinggal usaha dalam berdoa dan tawakkal.

Cuti kali ni paling panjang dalam sejarah hidup aku selaku seorang pelajar JJM Medical College. Sebulan setengah. Kawan2 satu batch ngan aku ada dah balik lagi awal dari aku dan menjadikan cuti mereka menjadi 2 bulan!! Memang best cuti lama-lama ni. Cuti kami di India memang pendek mendek kentot ciput. Paling lama pernah ada cuti sebelum ni ialah sebulan kot. Paling sengsara, pelajar tahun 3 hanya dapat cuti selama seminggu aje dalam setahun tu. Kesian kan? Dah la kami kena pegi kelas 6 hari seminggu. Cuti hujung minggu hanya hari Ahad. Kesian kan kami? Tapi, walauapapun, cuti kali ni nak dipenuhkan dengan buku-buku.

Ada satu buku yang aku dapat pinjam dari seorang sahabat aku, tulisan Dr Yusuf Qardhawi, Fiqh Awlawiyyat. Memang dah lama nak cari yang versi bahasa melayu. Bukak internet ada versi bahasa Indon. Payah siket nak faham. Kerja aku di India selain belajar, aku suka cari buku yang bentuk PDF, pergi print kat kedai depan hostel n .. voila..dah ada sebijik buku!! Print ngan fotostat sini murah. Disebabkan aku selalu pergi ke kedai xerox tu (Org india guna istilah Xerox, menggantikan fotostat), maka aku menjadi pelanggan tetap. Masuk redah aje kedai tu, cucuk pendrive. Dapat la diskaun barang sepuluh dua rupee.

Semalam baru aje dapat buku dari kedai. Sini ada kedai yang mana segala buku yang difotostat boleh korang jadikannya ada kulit keras. Macam buku2 kat kedai. Kat malaysia konfem mahal cam bedil, (mak aku selalu guna isitlah nie). Sini, pegi fotostat buku dalam RM10-20. Lepas tu hantar pegi binding jadik kulit keras dalam RM3 aje. Kalau nak paling jimat, spiral binding, RM1.50. Korang double kan rege spiral binding, dapat jadik buku lawa. Ada 8 bijik buku fotostat yg aku jadikan buku berkulit keras yang lawa dan hensem.

Jadi, cuti ni aku akan bawak balik dalam 4-5 bijik aje buku. Tapi semua tebal2 dan sangat2 berilmiah. Kena masa yang panjang untuk hadam sebijik demi sebijik. Nak pastikan Ramadhan kali ni, aku dapat banyak ilmu. Takde la dok menghadap laptop atau tv aje bila bosan.

Papepun, aku akan kembali ke India “kesayangan” aku pada 7 September (InsyaAllah..). Lepas raya. Dah 2 tahun tak beraya kat rumah. Kali ni nak beraya di rumah. Nak ambik gambar2 raya. Lepas ni tak nak balik malaysia selama 2 tahun. Nak duduk India. Cuti digunakan untuk kumpul duit dan berjalan-jalan ke Timur Tengah. Merancang nak pegi Mesir, Saudi, Jordan dan Turki. WWooohhaa~

Selamat cuti kepada anda semua (kepada yang cuti). Semoga anda semua berada dalam rahmat Allah..

Sekian..

ps: Terima kasih kepada Din dan Mat Le yang membelikan aku casing phone Angry Birds sewaktu cuti diorang ke utara India!!

 
2 Comments

Posted by on July 15, 2011 in indiaku jua, Psyco aku..

 

2 responses to “Cuti~

  1. abang hensem

    July 15, 2011 at 4:16 pm

    7 julai? 7 sept kan…haha

     
  2. sekhrazi

    July 20, 2011 at 8:35 pm

    7 Sept.. btol2.. trimas kerana mengingatkan hamba ini~

     

Leave a Reply

 
