RSS

Hamka..

14 Jul

Salam..

Semoga korang semua berada didalam rahmat dan berkat Allah swt. Terima kasih kepada mike2 semua yang sudi membazirkan masa anda yang bernilai untuk membaca entri dari seorang yang hanya ada kelulusan setaraf STPM. Tengok tajuk, fuuyyooo. Macam aku nak membicarakan perkara yang ilmiah dan berkaitan dengan sejarah dakwah dan keagamaan Islam tokoh Islam yang masyhur di Kepulauan Melayu, Buya Hamka. Bukan .. bukan dan bukan. Entri aku kali ni berkenaan dengan seorang penulis blog. Hamka jugak nama dia. Blog di Kereta Mayat. Tersohor jugak la dalam dunia maya dan fana ni.

Aku mula membaca blog dia masa duduk belajar A-Level kat KTT, Sepang. Dan sekarang aku masih baca blog dia. Dulu kena pegi kat Lab. Comp. kalau nak baca, takpun pinjam laptop kawan. Almaklumlah, masa tu tak ada laptop sendiri lagi. Sekarang, aku dah punyai laptop. Kat bookmark bar tuh, melambak blog ngan website aku tanda. Salah satunya, blog Kereta Mayat. Suka baca yang ditulis. Ada bernada lawak, ada pesanan bernada sarkastik (bunyi macam sarkas yang ada monyet gajah bagai), dan banyak lagi. Macam-macam adaaa. Banyak mengenai pesanan. Kadang2 simple mimple dan mudah nak diserap masuk kedalam kepala otak benak kita.

Terbaru enrti beliau tulis mengenai Demo BERSIH 2.0. Beliau tulis adalah berdasarkan pemikiran beliau sendiri. Apa yang aku faham daripada tulisan beliau itu adalah beliau menolak demo BERSIH dan mengajak kita berfikir sebelum kita menyertai demo tersebut. Enrti terbaru mengenai demo BERSIH jugak. Maka, dengan pandangan beliau yang menolak demo BERSIH, maka ramailah yang mengutuk dan mencaci. Samada menolak padangan Hamka tentang menolak demo atau mengutuk Hamka sebab tulis benda politik. Rasa nak gelak bila ada golongan yang butthurt muncul dan fatwa kaum kera (pinjam bahasa kau ye Hamka) digunakan untuk menolak pandangan Hamka. Dan kebanyakan daripada mereka yang menolak adalah yang bercakap mengenai demokrasi.

Nak gelak? Yelah, cakap sebab negara Malaysia ni negara yang berdemokrasi, maka wajarlah tindakan rakyat untuk menuntut hak dalam demokrasi. (Dalam demokrasi pun ada perkataan demo, so bolehlah berdemo. WOoohaaa!). Nak ketuk kepada golongan yang mengalami butthurt nie, demokrasi tu boleh untuk menyuarakan pandangan korang aje ke? Setiap orang ada hak untuk bersuara (bak kata fatwa golongan ini). Jadi, Hamka pun ada jugak ruang untuk bersuara. Dia nak sampaikan pandangan dia, ada salah. Lainlah kalau ada sesapa yang mengalami butthurt selepas membaca entri tu, dia akan kata la Hamka tak payah nak tulis pasal politik sebab nanti akan berat sebelah, Hamka sesuai cakap pasal agama aje. Golongan kera ini yang memakai fatwa kaum kera demi mengelakkan daripada kena butthurt lagi. Salahkah Hamka mempunyai pandangan dia dalam politik.

Bila pandangan Hamka berpihak pada menolak demo, terus dikatakan sebagai Ustaz UMNO. Pehal nie?! So, yang dok bangkang Hamka tu Ustaz Pas, PKR la yea? Kaum2 fanatik ni sentiasa nak orang berpihak pada mereka. Macam segala yang dibuat mereka itu mempunyai dalil dan nas yang jelas, shahih dan qat’ie mengatakan kena buat begitu begini seperti mereka. Kenapa tak boleh nak berbeza pendapat? Sebab nanti dpat butthurt? Hahahaha. Kita sibuk nak orang lain dengar akan apa yang kita nak kata dan terima perkataan kita, tetapi kita tidak mahu mendengar dan berlapang dada dengan perkataan orang lain. DEMOkrasi kah itu? Nampaknya fatwa kaum kera diamalkan berpandukan “sunnah” kaum kera. Bila dikata fanatik, mula melenting kata itu ini.

Entri ni bukan apa, aku nak menggunakan hak aku dalam DEMOkrasi untuk bersuara sebab sepertimana yang kita ketahui, kita semua ada hak untuk bersuara. Jadi, aku mengeluarkan suara aku. Aku bukan apa, Hamka hanya menyatakan pandangan dia tentang BERSIH, jadi kalau kita bersikap terbuka, kita terima tu sebagai pandangan dia. Kalau kita bersikap jumud macam katak dalam tanah, kita akan menolak. Lebih2 lagi mungkin ada yang akan menyerang balas. Aku nak katakan kat sini, HORMAT PANDANGAN ORANG LAIN. Mungkin kau tak nak bersetuju, tapi terima hakikat bahawa tu pandangan dia. Setiap orang dibolehkan untuk berbeza pandangan kecuali dalam perkara akidah Islam.

Papepun, hari dah semakin siang. Nak mandi dulu. (Tulis entri ni lepas solat subuh..). Kalau korang nak terima apa yang aku kata, terima aja. Nak tolak pon boleh. Kalau korang tegur tanda korang ada tahu mana kelemahan aku. Kalau korang hentam balik aku, tanda korang dah mengalami butthurt. hahahahaha.

Sekian, trimas..

 

Leave a Reply

 
