RSS

Monthly Archives: May 2008

Santapan Rohani…

10 Kekasih Iblis

1. Golongan yang meminda hukum Allah
2. Hartawan yang takbur
3. Peniaga yang menipu
4. Peminum arak, pembohong dan pengumpat
5. Riak beramal
6. Pemakan harta anak yatim
7. Meringankan kewajipan sembahyang
8. Golongan yang sangat kedekut
9. Orang yang lalai dari mengingati Allah
10. Berhibur dengan hiburan yang melalikan

Nafsu dan Pendidikannya
1. Semua manusia mempunyai nafsu. Nafsu baik mendorong melakukan kebaikan.
2. Nafsu adalah musuh yang di dalam diri kita. Ada positif, ada negatif
3. Nafsu jahat, jika tidak terdidik dari kecil, makin meluas pula kejahatannya
4. nafsu jahat hanya ingin kepada kemewahan dan kesedapan hidup sedangkan ia hanya sesuai dengan kehendak syaitan. Ia memberi laluan kepada syaitan.
5. Syaitan membuat lebuh rayanya di atas nafsu yang tidak terdidik. Jika kita gagal mendidik nafsu sendiri, bererti kita akan gagal mendidik nafsu orang lain.
6. Sebelum mula mendidik mesti kenal nafsu itu terlebih dahulu.
7. Nafsu ammarah: seronok dan berbangga dengan maksiatnya Senarai nama pewaris nafsu ammarah sudah tebal, tetapi masih ada pewarisnya hingga ke akhir zaman. Golongan ini juga suka menghebahkan kejahatan yang dibuatnya. Tanpa taubat, dia akan ke neraka.
8. Lawwamah sudah baik sedikit tapi belum ada kekuatan yang mendorongnya kepada kebaikan. Berbuat baik serta masih nakal, silih berganti. Sedih bila terbuat maksiat, tetapi akan lalai dengan godaan. Orang lawwamah hidupnya tidak tenang, sering diburu bayang-bayang dosa.
9. Mulhamah: telah terpimpin, tetapi perlu sentiasa berjaga-jaga. Tanpa istiwamah, boleh terlalai dan tergelincir semula. Walau lahir sudah baik, tetepi batin masih bergelumang dgn maksiat batin. Perlu lebih giat bermujahadah, bergaul orang salih dan mencontohi akhlak mereka.
10. Mutmainnah: sudah baik lahir batin.

10 perkara yang dibenci Allah

1. Bakhil di kalangan hartawan
2. takbur di kalangan orang miskin
3. Tamak di kalangan ilmuan
4. Kurangnya malu di kalangan wanita
5. Cinta dunia di kalangan orang tua
6. Pemalas di kalangan pemuda
7. zalim di kalangan pemerintah
8. penakut di kalangan tentera
9. ujub di kalangan orang zuhud
10. riak di kalangan ahli ibadah

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on May 27, 2008 in Uncategorized

 

Apa Perkara Yg Ber’MANFAAT’ Drpd Ber’COUPLE’

Apa perkara yg ber’manfaat’ drpd ber’couple’:
1) seronok (dpt fitnah)
2) seronok (dpt dosa)
3) seronok (dpt geng dgn syaitan)
4) dpt meluahkan masalah..(Allah kan ada)
5) byk habis duit (lebih baik guna utk sedekah) , tak kurang juga yg habiskan duit beli prepaid dan bayar bil telefon yg melambung..
6) byk risau (takut awek kita org lain kebas.. berapa kali dah miss solat pasal dok asyik berdating tak pulak risau..)
7)byk termenung dan senyum sendiri (pasal ingat peristiwa riang dgn awek.. kita sbg muslim patutnya byk mengingatkan MATI yg boleh dtg bila2 masa..)
8) lebih mengutamakan awek drpd org lain (hidup dlm dunia sendiri, dia dan awek dia.. lain dah tak kisah..)
9) menepati masa dan janji (takut awek marah/sakit hati.. solat fardhu lewat tak takut pulak… )
10) lain2 lg yg memberikan faedah dlm menambah saham DOSA drpd PAHALA..
hasil drpd pengalaman/pemerhatian/analisa/kajian saya terdapat beberapa sebab yg menyebabkan PENDORONG mengapa ber’couple’ terjadi;
1) byk sek./pusat pengajian i.e. perempuan dan lelaki satu kelas tanpa ada usaha drpd pihak yg bertanggungjawab utk mengawal pencampuran ini supaya tidak bercanggah dhn syarak.
2) perkara ini sudah jadi kebiasaan maka didapati ada pendapat (tak tahu le dalil mana dia guna) mengatakan tak apa ber’couple’ asalkan tak melanggar batas2 syarak.. nauzubillah.. pd pendapat mereka keluar buat date kat khalayak ramai, bukannya berduaan di tempat sunyi tak pegang tangan, jln pun tak rapat2 dan si awek tu pula pakai tudung… so tak pe la.. dosa pun sikit jer.. nanti dah kahwin settle dan taubat le.. saya bab ni yg payah nak jawab.. ada je alasan dia org utk melepaskan diri. org kata kalu dah nak buat tu memang mcm2 helah. kita nasihat kot sini dia corner kot lain. byk bersabar aje le dan teruskan usaha kita insyaAllah lama2 dia sedar le..
3) sudah menjadi naluru manusia ingin dibelai dan dikasih, maka sebab itu Allah jadikan lelaki dan perempuan ada tarikan mcm cas +ve dan -ve. hasil drpd didikan/pentarbiyahan islam yg tidak kukuh dr keluarga menyebabkan attraction between the charge can’t be control to act in a much more appropriate manner.. maka terjadinya perhubungan (kawan2) sblm ada ikatan yg sah, dan ada setgh ibubapa dgn selamba kata “tak pe le.. dia org dah besor.. dah remaja, dah pandai fikir mana baik dan yg buruk .. bior le” . betul juga kata ibu bapa tersebut, patutnya kita dah besor, tahu le menilai yg mana baik dan buruk.. tapi tanggungjawab kedua ibubapa mendidik anak pun tak boleh diabaikan…
4) bertambahnya perempuan yg tidak menutup aurat, kalau tutup aurat pun aurat lain tak dijaga i.e. cara bergaul, bercakap.. maka ini membuka ruang pd lelaki2 utk memulakan projek mereka.. tak percaya pergi lepak (bukan lepak mcm Mat Lepakian.. lepak dgt tujuan utk mengambil iktibar..) kat KL (kat sini mcm2 jenis org boleh jumpa..) ada yg elok tutup aurat tapi bila bersembang.. tu dia, ketawa kalah lelaki.. lepas tu pandai cubit2 dan pukul2 pula tu.., lelaki apa lagi.. ada chance ni..

5) ramai perempuan semakin berani.. berani menghadapi cabaran utk jadi setanding dgn lelaki maka mereka pun goda le lelaki so dpt byk boyfriend.. mcm Mat Cintan dan Mat Bunga yg byk dpt awek..
6) ramai lelaki rasa bangga kalau ada awek, kalau tak ada awek maka mcm ada satu kekosongan dlm jiwa … lebih2 lg kalau tgk member2 lain dia ada awek. faktor sekeliling mempengaruhi suasana.
7) lelaki cuba nak tunjuk pd lelaki lain yg dia tu pakar dlm bab tackle/meng’ayat’ awek .. lelaki ni biasa le EGO.. ego tak kena tempat…
8) haaa… ni paling memalukan kaum lelaki.. lelaki ni cepat sgt PERASAN so dia pun naik semangat kacau awek. mula2 perasan yg awek tu minat kat dia (padahal tak minat pun), end up awek tu minat betul2.. ye le dah usaha sikit punya susah nak meng’ayat’/meng’tackle’, awek tu pun accept le mat tu. ada juga awek yg manja (dah memang fitrah wanita begitu) sikit bila nak minta tolong maka lelaki akan terperasan yg awek tu minat kat dia maka akan try meng’ayat’. maka dianjurkan pd kaum hawa agar tidak menonjolkan sifat kemanjaan anda pada tempat yg tak kena. pd kaum adam pula, jgn le dok perasan cepat sgt..
9) ada kaitan dgn fakta ke-8… perempuan cepat sangat kesian bila tgk lelaki bersusah-payah utk dia. tolong nie tolong tu, tolong buat assingment ke sbg contoh. bila lelaki yg dok tolong tu ‘ayat’ sikit jer dgn mudah perempuan tersebut termakan kata2 manis lelaki tersebut.. yg lelaki tu pula tolong tak ikhlas, tu yg jadi mcm tu…
10) fakta yg ke-10 ni cukup sensitif pasal mereka (lelaki) ber’awek’ disebabkan niat mereka cukup ikhlas dan jujur. tujuannya ialah utk kenal antara satu sama lain dan memahami satu sama lain.. ada ngam ke tak ngam ke sebelum berjanji utk hidup semati…
alhamdulillah niat bagus… tapi niat tak boleh menghalalkan cara, yg haram akan tetap haram, sbgmana hadis Rasulullah yg bermaksud:
Drpd Abu Abdullah Al-Nu’man bin Basyir ra :sabda Rasulullah S.A.W “sesungguhnya yg halal itu nyata dan yg haram itu pun nyata dan di antara keduanya ada perkara yg kesamaran, yg tidak diketahui oleh kebykkan manusia, maka brgsiapa yg memelihara (dirinya dr) segala yg kesamaran, sesungguhnya ia memuliakan bgnya agamanya dan kehormatannya… ” (Mutfaq’alaih)
1-sesunguhnya perjumpaan (keluar) antara kaum adam dan hawa itu salah melainkan ditemani mahramnya… .
2-cintailah pasangan anda kerana Allah dgn cinta yang berlandaskan keimanan dan bukannya kerana hawa nafsu…
Nauzubillahi min zalik…
Wallahu’alam… .

~WaNiTa HiaSaN DuNia, SeiNDaH HiaSaN aDaLaH WaNiTa SoLeHaH~
::jaga diri hiasi peribadi::

http://www.ustazsekhrazi.blogspot.com/

 
Leave a comment

Posted by on May 17, 2008 in Uncategorized