RSS

Minda itu perlu bercambah..

Assalamualaikum..

Saya di India hanya mampu melihat melalui Youtube, blog-blog, laman web akhbar semasa (samada yang berpihak kepada kerajaan atau pembangkang) akan isu-isu semasa berlaku di negara. Dunia dah maju, maka gunakanlah segala kemodenan yang ada untuk mendapatkan manfaat. Pesanan itu dari En. Khairuddin Abdullah, bekas Konsul Pelajaran di Kedutaan Malaysia di Chennai, India. Keputusan kes liwat II Dato’ Seri Anwar Ibrahim saya ketahui melalui komputer riba sambil memasak nasi lemak di dapur rumah sewa.

Masa kini, saya berpandangan sebahagian generasi muda kurang pengetahuan am dan juga pengetahuan dalam isu-isu semasa. Tak kiralah isu politik, isu ekonomi, kebajikan rakyat dan segala yang seangkatan dengannya. Masing-masing hanyut dalam lautan hiburan, kononnya hendak melepaskan tekanan belajar. Baiklah, itu alasan mereka. Tapi, tahukah mereka, bahawa betapa pentingnya mereka ambil kisah akan setiap yang berlaku dalam sekitar mereka? Tidakkah kita berasa malu jika ada anak muda yang tidak tahu akan apa yang berlaku dalam isu semasa negara? Lagi memalukan apabila ada rakyat Malaysia tidak mengetahui siapakah Yang DiPertuan Agong.

Sewaktu zaman sekolah menengah saya, keadaan berbeza. Kami mengetahui akan hal ehwal semasa. Kes Abdul Razak Baginda dengan pembunuhan Altantuya kami ambil tahu. Nama-nama menteri kabinet kerajaan kami tahu. Pandangan pihak pembangkang mengenai isu semasa kami cari melalui internet dan akhbar. Dan ini paling menarik, guru Bahasa Melayu kami akan memulakan kelas dengan kupasan isu semasa dan pelajar diberikan peluang untuk melontarkan idea dan pandangan. Pelbagai kenyataan dikeluarkan. Ada yang kelihatan menyokong kerajaan, ada yang menyokong pembangkang, adan ada yang bersifat neutral. Apa yang menarik ialah guru kami akan membual kesimpulan terhadap perbincangan kami. Di hujungnya, kami dapat mengetahui pandangan sesuatu isu dari pelbagai sudut pandangan. Dan ini amatlah elok untuk akal yang sihat. Minda perlukan input dari sudut pandangan lain untuk ia bercambah agar ia terus waras, segar dan matang.

Salah satu aktiviti yang saya dan rakan-rakan saya yang lain (rakan yang sekepala) ialah ke perpustakaan, membaca majalah Dewan Masyarakat, Dewan Ekonomi, Pelita Bahasa, Dewan Siswa dan Dewan Sastera. Tujuannya, ialah supaya kami mendapat input sebanyak mungkin dalam hal-hal semasa. Ekonomi, politik, sosial, budaya. Kemudiannya, kami melanggan daripada seorang guru Bahasa Melayu kami, Cikgu Paridah Ali. Kemudiannya sekolah kami melanggan akhbar harian, satu untuk setiap kelas. Maka lagi mudah untuk kami mendapatkan maklumat. Jika ada masa, sambil membasuh baju, berjalan-jalan di taman bunga, atau ke masjid, kami akan berbincang dan bertukar-tukar idea tentang isu semasa. Sangat membantu. Menambahkan pengetahuan dan menjadikan kami untuk berfikir di luar kotak stereotaip. Dan menambah isi untuk karangan Bahasa Melayu kami. Ya, perangkaan dan statistik dari badan-badan tertentu menjadikan isi karangan kami lebih kukuh dari segi pembuktian.

Kelesuan minda amatlah kami takuti semasa di sekolah menengah. Setiap bahan bacaan yang ada yang berkaitan dengan perihal yang kami perlu ketahui, kami baca. Dari kulit ke kulit. Begitulah aktiviti kami. Rakan-rakan saya yang begitu setia dalam ‘amalan’ ini ialah Nik Mohd Ali atau kami panggil dia Nelly, Khalid Karsiman atau Kholid, Yufazlie Yusof atau lebih mesra dengan Palie, dan sekali-sekala disertai oleh Zakiran Zakaria atau Kirae. Saya berpendapat sangat bermakna, kerana minda itu sentiasa berpusing akan mencerna pandangan, fakta mengenai sesuatu isu. Masing-masing akan mengeluarkan padangan dan berdebat akan sesuatu isu. Dahulu isu minyak juga kami bincangkan, isu kewangan semasa dan penglibatan yahudi zionis dalam negawal kedudukan matawang dunia. Disitu kami kenal George Soros, IMF, tambatan ringgit. Sangat membuka minda kami.

Tetapi kini alangkah lesunya minda generasi muda. Manakan tidak. Novel-novel picisan bermotifkan cinta meleret-leret meleleh-leleh, sayu syahdu jiwang jiwa lara itu di tangan mereka. Jarang melihat anak-anak milenium menatap majalah atau buku-buku yang bersifat menggalak minda untuk berfikir. Memang ia menggalakkan industri percetakan novel, tetapi impaknya apa? Sehingga kini jika saya ke kedai buku dah membeli sejumlah majalah dan buku yang berkisar tentang isu semasa, ramai yang aka menjeling. Kenapa ini berlaku? Kerana mereka jarang atau tidak pernah untuk membaca dan mencerna akan makalah seperti itu. Novel-novel yang semuanya bertema cinta diborong. Hanyut dalam khayalan. Majalah dan buku hasil perahan pemikiran pemikir negara dibiarkan berhabuk dan menjadi peneman setia rak buku di perpustakaan sahaja. Buku-buku hasil pemikiran penulis luar negara juga kurang diterjemah kepada bahasa Melayu. Bukan sahaja tiada usaha di pihak swasta, tetapi juga di pihak Institut Terjemahan Negara. Kenapa? Jika diterjemahkan pun, berapa buah naskah yang akan dibeli. Segala usaha terjemahan tak berbaloi.

Jadi, cubalah isi minda kita dengan perkara-perkara yang berfaedah. Dengan pengetahuan yang jika dihitung, akan memberi faedah kepada kita. Percambahan minda itu menguntungkan. Mematangkan minda. Tidak menjadikan kita jumud dan tidak terkurung dengan satu sudut pandangan sahaja. Tidak menjadikan kita konservatif. Membuka minda kita untuk menerima idea lain. Itulah ilmu. Dan ia berhasil dengan matangnya pemikiran. Berpunca dari mana dan bagaimana kita mengisi minda kita. Apa yang kita baca dan apa yang kita dapat dari pembacaan kita.

Membaca memajukan minda untuk memacu bangsa kepada berjaya.

Sekian~

 

Hari raya~

Assalamualaikum~

Pagi ini, maka disebahagian tempat di dunia sedang menyambut Hari Raya Aidiladha, juga dikenali dengan Hari Raya Haji kerana pada masa ini juga sebahagian umat Islam ke Mekah untuk mengerjakan ibadat haji. Sebahagian lagi masih berada dalam 9 Zulhijjah, iaitu hari Arafah. Berbezanya hari sambutan bergantung kepada kaedah kiraan dan perbezaan fatwa yang dikeluarkan oleh pihak bertanggungjawab yang menguruskan hal ehwal agama Islam.

Hari ini di di Malaysia tercinta, hari raya Adiladha disambut. Upacara korban berjalan di sana-sini. Kambing, lembu, unta dikorbankan. Gotong-royong dalam menumbangkan haiwan korban, melapah dan mengagih daging. Sangat bekerjasama. Kami di India masih berada dalam 9 Zulhijjah. Ini disebabkan oleh perbezaan pengiraan yang kami tak faham sangat. Cuma bila ditanya kepada penduduk Islam setempat di masjid berdekatan, mereka memberitahu Hari Raya Aidiladha atau Bakr Eid jatuh pada hari Isnin dan hari Ahad ialah hari Arafah.

Apa pun, dalam hari raya Aidiladha membawa tema pengorbanan. Berasaskan kepada pengorbanan Nabi Ibrahim as yang diperintahkan untuk menyembelih anaknya, Nabi Ismail as. Dan saat disembelih itu, Allah SWT menggantikan Nabi Ismail dengan kibas. Jadi, intipati kepada pengorbanan itu perlulah diketahui dan dihayati. Tidak salah untuk menyambut dengan mengadakan jamuan makan dan aktiviti selainnya, asalkan tidak lagha dan tidak terkeluar dari panduan berhibur yang digariskan dalam Islam. Lagipun ia adalah hari raya, kita dibenarkan bersuka-ria, selagi mana ia tidak menjadikan kita lalai.

 

 

 

Pengorbanan bukan sahaja diertikan dengan kita pergi menyembelih haiwan korban dan lihat darah mengalir, dan kita boleh mendabik dada mengatakan bahawa kita telah berkorban. Maksudnya melebihi dari itu. Bagaimana kesanggupan kita mengeluarkan harta untuk membeli bahagian korban, kita membahagikan sebahagian kepada fakir miskin. Jika tidak melakukan korban seperti kami di India, mungkin berkorban tenaga dan masa dalam membuat persiapan dan melaksanakan sambutan hari raya itu boleh diletakkan dalam pengorbanan. Kesempitan kita dalam menafsirkan sesuatu perkara dalam agama itu kadang-kadang menjadikan Islam itu begitu sukar, sempit dan jauh untuk didekati oleh mereka yang kurang mendalami dan kurang berpengetahuan dalam Islam dan juga non-muslim.

Apapun, selamat menyambut Hari Raya Aidiladha. Taqabbalallahu minkum.

 

 

 

Penuh..

Assalamualaikum..

Dah lama tak kemas kini blog ni. Ya, sangat lama. Anda semua sihat? Semoga semua sentiasa sihat hendaknya. Rancangan untuk kemas kini dan menulis entri untuk blog terbantut dan terganggu semasa cuti hari tu. Terbantut dan terhalang kerana internet di rumah tiada lantaran kabel telefon dikebas oleh mamat mana entah dan Telekom Malaysia masih belum membaiki kerosakan yang berlaku walapun dah 3 bulan dilaporkan. Tiada apa-apa tindakan. Apa punya syarikat. Adeii.

Sekarang ini, dah berada di tahun kedua, bidang perubatan. Posting pertama ialah di Jabatan Bedah. Dengan dua orang professor menjaga unit D, Prof Dr. Somashekar dan Prof Dr Prakash. Professor baik tapi kurang mengajar, Kena la belajar sendiri. Post-Graduate student? PG yang jaga kami blur-blur dan macam malas sikit. Maka membaca dengan sendiri la kami seunit. Sangat sadis. Jabatan yang aku harapkan dapat memberikan lebih semangat aku untuk belajar akhirnya menghampakan aku. Ya, sepatutnya memberikan aku lebih semangat kerana aku nak jadi seorang pakar bedah Cardiothoracic. Aku juga banyak ponteng posting, sebab biasanya rutin akan berakhir dengan pergi dan berdiri di dalam wad seperti tunggul kayu. Sangat kecewa.

Minggu ni mula posting di Jabatan Perubatan atau Department of Medicine (terjemahan secara terus). Jabatan ni berjaya menarik minat aku untuk ke posting. Professor dan Asst. Professor sangat baik dan mereka sangat bersemangat untuk mengajar pelajar tenang apa itu bidang perubatan. Semalam Asst Prof mengajar mengenai batuk dan demam. Memang menarik. Sejam itu sangat bermakna. Hari ini, Prof mengajar mengenai Sistem Kardiovaskular. Sangat menarik. Dengan penuh semangat dan penerangan yang menarik.

Sekarang aku seperti jatuh cinta dengan Dept. Medicine. Dalam nak belajar, kena la baca buku kan? Kalau tak membaca, nak harapkan pensyarah ajar dan terus pandai susah la. Untuk posting medicine, kami guna buku teks Davidson’s dan untuk pemeriksaan klinikal Hutchinson dan PJ Mehta. Buku semuanya tebal-tebal. Tapi, lagi tebal buku manual pembedahan. Bailey & Love. Ada la dalam setebal setengah jengkal gitu.

Apa pun, kena teruskan perjuangan di bumi India yang penuh dengan ranjau, onak dan duri serta babi berkeliaran macam ayam kampung dengan tabahnya. Walaupun wujud manusia yang perangai kadang-kadang lebih teruk dari babi, terimalah mereka sebagai manusia.

Apapun, nak rehat sekejap. Jaga diri semua.

 

p/s: Tiap-tiap tahun mesti tak boleh balik raya haji kat rumah semenjak datang India ni~

 
Leave a comment

Posted by on November 5, 2011 in indiaku jua

 

Rupa-rupanya…

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Kali nie nak kongsikan kegembiraan dan perasaan aku. Kali ni betul2 dapat rasa apa itu nikmat balik Malaysia.

Sebenarnya entri ini ditulis atas sebab aku balik Malaysia. BALIK MALAYSIA!!!! Tanah airku yang terchenta!! Dah setahun kot tak balik. Rindu ada jugak. Semalam masa kat airport kat Bangalore, rasa malas sangat nak balik. Rasa nak dok kat India aje selama setahun lagi. Tapi, tiket dah beli. Dah sampai airport pun. So, balik aje la. Terima Kasih kepada Aizuddin@ Din, Radhilan@Mat Le, Naqib dan Pejai kerana memaksa aku balik ke Malaysia. Kalau tak, tak ada la entri nie kan?

Sepanjang penerbangan ke Kuala Lumpur, LCCT, (naik AirAsia aje, tak mampu nak naik MAS..) aku tido aje selepas 5 minit take off. Tido punya tido, bangun aje tanya pramugari, dah 3/4 perjalanan. Woohaaa!! Letih la katakan, dok simpan barang2. Aku tak order makanan atau minuman. Nak benda pertama masuk dalam tekak aku ialah makanan atau minuman dari Tanah Melayu. Hasrat tercapai apabila minuman pertama aku ialah air 7UP dari KFC LCCT. Alhamdulillah. Sangat menyegarkan dan lain sekali rasanya. Penuh dengan nikmat dan keberkatan!!! Alhamdulillah Ya Allah kerana mengurniakan aku sebagai rakyat Malaysia. Dah kebuntalan membedal ayam KFC 3 ketul, Hot n Spicy, pegi solat Isya’ n Maghrib jamak takhir n lepas tu lepak2 sambil amek New York Cheese Cake n Ice Blended Mocha. Sangat best n nikmat.

Patut la kawan2 aku seperti Din, Mat Le, Izwan, Fikri takmau balik India. Malaysia sangat-sangat dilimpahi dengan nikmat dan berkat. Rezeki mencurah-curah macam hujan daaa.. Mungkin aku rasa sangat sebelum ni sebab aku kerap balik ke Malaysia. Enam bulan sekali, aku balik. Ni setahun tak balik, baru rasa kenikmatannya bila balik.  Lepas ni tak nak balik Malaysia selama 2 tahun. Lagi nikmat bila balik. Heavenn!!

New York Cheese Cake n Ice Blended Mocha~

 

Setakat ni aje. Nak rehat2 sambil surfing secara free. Nanti aku tulis lagi yea~

Salam~

 

Cuti~

Salam~

Semoga korang semua berada dalam rahmat dan keselamatan hendaknya. Nak enjoy cuti yang dah mula!!

Sebenarnya cuti aku bermula dari semalam. 2 hari lepas, aku telah berjaya menempuh ujian praktikal Biokimia di kolej kesayangan aku, JJM Medical College. Fuh, dah la dapat soalan yang payah dan aku tak pernah terfikir untuk dapat soalan tu. Maka gelabah meracau la aku sorang-sorang dalam makmal tu sedang orang lain sibuk membuat eksperimen. Maka tanpa diduga, datanglah bantuan daripada Allah swt. Bersyukur sangat2. Pasal ujian, aku nak tinggalkan. Tak mao cerita dah. Satu usaha dah buat. Usaha studi. Sekarang ni tinggal usaha dalam berdoa dan tawakkal.

Cuti kali ni paling panjang dalam sejarah hidup aku selaku seorang pelajar JJM Medical College. Sebulan setengah. Kawan2 satu batch ngan aku ada dah balik lagi awal dari aku dan menjadikan cuti mereka menjadi 2 bulan!! Memang best cuti lama-lama ni. Cuti kami di India memang pendek mendek kentot ciput. Paling lama pernah ada cuti sebelum ni ialah sebulan kot. Paling sengsara, pelajar tahun 3 hanya dapat cuti selama seminggu aje dalam setahun tu. Kesian kan? Dah la kami kena pegi kelas 6 hari seminggu. Cuti hujung minggu hanya hari Ahad. Kesian kan kami? Tapi, walauapapun, cuti kali ni nak dipenuhkan dengan buku-buku.

Ada satu buku yang aku dapat pinjam dari seorang sahabat aku, tulisan Dr Yusuf Qardhawi, Fiqh Awlawiyyat. Memang dah lama nak cari yang versi bahasa melayu. Bukak internet ada versi bahasa Indon. Payah siket nak faham. Kerja aku di India selain belajar, aku suka cari buku yang bentuk PDF, pergi print kat kedai depan hostel n .. voila..dah ada sebijik buku!! Print ngan fotostat sini murah. Disebabkan aku selalu pergi ke kedai xerox tu (Org india guna istilah Xerox, menggantikan fotostat), maka aku menjadi pelanggan tetap. Masuk redah aje kedai tu, cucuk pendrive. Dapat la diskaun barang sepuluh dua rupee.

Semalam baru aje dapat buku dari kedai. Sini ada kedai yang mana segala buku yang difotostat boleh korang jadikannya ada kulit keras. Macam buku2 kat kedai. Kat malaysia konfem mahal cam bedil, (mak aku selalu guna isitlah nie). Sini, pegi fotostat buku dalam RM10-20. Lepas tu hantar pegi binding jadik kulit keras dalam RM3 aje. Kalau nak paling jimat, spiral binding, RM1.50. Korang double kan rege spiral binding, dapat jadik buku lawa. Ada 8 bijik buku fotostat yg aku jadikan buku berkulit keras yang lawa dan hensem.

Jadi, cuti ni aku akan bawak balik dalam 4-5 bijik aje buku. Tapi semua tebal2 dan sangat2 berilmiah. Kena masa yang panjang untuk hadam sebijik demi sebijik. Nak pastikan Ramadhan kali ni, aku dapat banyak ilmu. Takde la dok menghadap laptop atau tv aje bila bosan.

Papepun, aku akan kembali ke India “kesayangan” aku pada 7 September (InsyaAllah..). Lepas raya. Dah 2 tahun tak beraya kat rumah. Kali ni nak beraya di rumah. Nak ambik gambar2 raya. Lepas ni tak nak balik malaysia selama 2 tahun. Nak duduk India. Cuti digunakan untuk kumpul duit dan berjalan-jalan ke Timur Tengah. Merancang nak pegi Mesir, Saudi, Jordan dan Turki. WWooohhaa~

Selamat cuti kepada anda semua (kepada yang cuti). Semoga anda semua berada dalam rahmat Allah..

Sekian..

ps: Terima kasih kepada Din dan Mat Le yang membelikan aku casing phone Angry Birds sewaktu cuti diorang ke utara India!!

 
2 Comments

Posted by on July 15, 2011 in indiaku jua, Psyco aku..

 

Hamka..

Salam..

Semoga korang semua berada didalam rahmat dan berkat Allah swt. Terima kasih kepada mike2 semua yang sudi membazirkan masa anda yang bernilai untuk membaca entri dari seorang yang hanya ada kelulusan setaraf STPM. Tengok tajuk, fuuyyooo. Macam aku nak membicarakan perkara yang ilmiah dan berkaitan dengan sejarah dakwah dan keagamaan Islam tokoh Islam yang masyhur di Kepulauan Melayu, Buya Hamka. Bukan .. bukan dan bukan. Entri aku kali ni berkenaan dengan seorang penulis blog. Hamka jugak nama dia. Blog di Kereta Mayat. Tersohor jugak la dalam dunia maya dan fana ni.

Aku mula membaca blog dia masa duduk belajar A-Level kat KTT, Sepang. Dan sekarang aku masih baca blog dia. Dulu kena pegi kat Lab. Comp. kalau nak baca, takpun pinjam laptop kawan. Almaklumlah, masa tu tak ada laptop sendiri lagi. Sekarang, aku dah punyai laptop. Kat bookmark bar tuh, melambak blog ngan website aku tanda. Salah satunya, blog Kereta Mayat. Suka baca yang ditulis. Ada bernada lawak, ada pesanan bernada sarkastik (bunyi macam sarkas yang ada monyet gajah bagai), dan banyak lagi. Macam-macam adaaa. Banyak mengenai pesanan. Kadang2 simple mimple dan mudah nak diserap masuk kedalam kepala otak benak kita.

Terbaru enrti beliau tulis mengenai Demo BERSIH 2.0. Beliau tulis adalah berdasarkan pemikiran beliau sendiri. Apa yang aku faham daripada tulisan beliau itu adalah beliau menolak demo BERSIH dan mengajak kita berfikir sebelum kita menyertai demo tersebut. Enrti terbaru mengenai demo BERSIH jugak. Maka, dengan pandangan beliau yang menolak demo BERSIH, maka ramailah yang mengutuk dan mencaci. Samada menolak padangan Hamka tentang menolak demo atau mengutuk Hamka sebab tulis benda politik. Rasa nak gelak bila ada golongan yang butthurt muncul dan fatwa kaum kera (pinjam bahasa kau ye Hamka) digunakan untuk menolak pandangan Hamka. Dan kebanyakan daripada mereka yang menolak adalah yang bercakap mengenai demokrasi.

Nak gelak? Yelah, cakap sebab negara Malaysia ni negara yang berdemokrasi, maka wajarlah tindakan rakyat untuk menuntut hak dalam demokrasi. (Dalam demokrasi pun ada perkataan demo, so bolehlah berdemo. WOoohaaa!). Nak ketuk kepada golongan yang mengalami butthurt nie, demokrasi tu boleh untuk menyuarakan pandangan korang aje ke? Setiap orang ada hak untuk bersuara (bak kata fatwa golongan ini). Jadi, Hamka pun ada jugak ruang untuk bersuara. Dia nak sampaikan pandangan dia, ada salah. Lainlah kalau ada sesapa yang mengalami butthurt selepas membaca entri tu, dia akan kata la Hamka tak payah nak tulis pasal politik sebab nanti akan berat sebelah, Hamka sesuai cakap pasal agama aje. Golongan kera ini yang memakai fatwa kaum kera demi mengelakkan daripada kena butthurt lagi. Salahkah Hamka mempunyai pandangan dia dalam politik.

Bila pandangan Hamka berpihak pada menolak demo, terus dikatakan sebagai Ustaz UMNO. Pehal nie?! So, yang dok bangkang Hamka tu Ustaz Pas, PKR la yea? Kaum2 fanatik ni sentiasa nak orang berpihak pada mereka. Macam segala yang dibuat mereka itu mempunyai dalil dan nas yang jelas, shahih dan qat’ie mengatakan kena buat begitu begini seperti mereka. Kenapa tak boleh nak berbeza pendapat? Sebab nanti dpat butthurt? Hahahaha. Kita sibuk nak orang lain dengar akan apa yang kita nak kata dan terima perkataan kita, tetapi kita tidak mahu mendengar dan berlapang dada dengan perkataan orang lain. DEMOkrasi kah itu? Nampaknya fatwa kaum kera diamalkan berpandukan “sunnah” kaum kera. Bila dikata fanatik, mula melenting kata itu ini.

Entri ni bukan apa, aku nak menggunakan hak aku dalam DEMOkrasi untuk bersuara sebab sepertimana yang kita ketahui, kita semua ada hak untuk bersuara. Jadi, aku mengeluarkan suara aku. Aku bukan apa, Hamka hanya menyatakan pandangan dia tentang BERSIH, jadi kalau kita bersikap terbuka, kita terima tu sebagai pandangan dia. Kalau kita bersikap jumud macam katak dalam tanah, kita akan menolak. Lebih2 lagi mungkin ada yang akan menyerang balas. Aku nak katakan kat sini, HORMAT PANDANGAN ORANG LAIN. Mungkin kau tak nak bersetuju, tapi terima hakikat bahawa tu pandangan dia. Setiap orang dibolehkan untuk berbeza pandangan kecuali dalam perkara akidah Islam.

Papepun, hari dah semakin siang. Nak mandi dulu. (Tulis entri ni lepas solat subuh..). Kalau korang nak terima apa yang aku kata, terima aja. Nak tolak pon boleh. Kalau korang tegur tanda korang ada tahu mana kelemahan aku. Kalau korang hentam balik aku, tanda korang dah mengalami butthurt. hahahahaha.

Sekian, trimas..

 

Demo jugak!!

Salam~

Entri kali ni mungkin macam selepas apa yang berlaku di tanah air kit yang tercinta, Malaysia. Pada 9 Julai lalu (semalam), negara menyaksikan perhimpunan ramai rakyat yang menuntut pilihanraya yang bersih, iaitu perhimpunan BERSIH. Hal ni dah masuk dalam CNN, Al-Jazeera, The New Indian Times, dan macam2 lagi media, media cetak ke, elektronik ke apa ke. Tapi kali ni aku tak nak bercakap pasal demo tersebut. Kalau nak tahu, bukak semua media yang ada, google sendiri. Kalau aku tulis nanti mungkin ada berat sebelah. Kali ni aku nak tulis pasal berdemo di negara lain.

Mesir kembali berdemo. 8 Julai 2011, ribuan rakyat Mesir memenuhi kembali Dataran Tahrir sebelum solat Jumaat. Berhimpunnya mereka kerana inginkan Majlis Tentera mempercepatkan proses demokrasi yang dijanjikan. Ramai orang awam yang tidak bersalah ditahan tanpa dibicarakan selama bertahun2. Jika dibicarakan, di Mahkamah Tentera. Ini adalah tidak adil. Hosni Mubarak juga masih berkeliaran bebas. Rakyat mahukan Mubarak dan ahli2 kabinat dibicarakan atas rasuah dan kesalahan2 yang mereka lakukan dalam menjahanamkan negara Mesir. Isu Mesir ini saya tahu selepas seorang sahabat saya memberitahu dalam twitter dengan “hashtag” #8July.

Di Bahrain, apa yang berlaku adalah sebaliknya daripada yang dilaporkan oleh media. Golongan Syiah di Bahrain cuba untuk mengambil alih kerajaan yang ada (Sunni) dan menjadikan Bahrain di bawah Syiah. Di Syria dan Libya, golongan Sunni bangkit untuk menjatuhkan kerajaan Syiah yang bertindak zalim keatas rakyat. Di Bahrain, media memaparkan akan keganasan polis menyuraikan penunjuk perasaan. Tetapi, media menyembunyikan akan keganasan penunjuk perasaan membunuh polis, membakar kereta polis, menyekat dan membaling batu ke arah ambulan yang membawa orang Sunni di dalamnya. Media tidak memaparkan akan perhimpunan rakyat yang menyokong kerajaan Bahrain yang sedia ada sekarang. Media utama seperti Al-Jazeera tidak memaparkan ini dalam berita mereka. CNN, BBC dan segala media antarabangsa senyap akan sokongan rakyat terhadap kerajaan Bahrain. Kemasukan tentera Saudi ke Bahrain adalah untuk menjamin keamanan. Di Facebook, di muat naik gambar “al-Quran” yang sudah sebahagian terbakar. Lalu di maki, laknat tentera Wahhabi. Persoalannya, adakah mereka tahu apa yang sebenarnya berlaku? Adakah mereka sedar Syiah cuba mengambil alih Bahrain? Tokoh Syiah, Ali Salman (ex- Senator dan pemimpin Hizbullah di Bahrain) dan Hadi Al-Modarresi ( Pemimpin Islamic Front for the Liberation of Bahrain) merupakan dalang dalam kekecohan di Bahrain.

Di Libya, Muammar Gaddafi yang dikatakan seorang Syiah memerintah dengan kejam. Bangkit rakyat menentang dibalas dengan tembakan. Askar upahan dikerahkan untuk menjaga “keselamatan negara”. Rakyat ditembak, dibom dan ditahan apabila bangkit menentang kekejaman Gaddafi. Di Syria, Presidennya, Bashar Al-Assad merupakan seorang Syiah dan memerintah dengan kuku besi. Beliau menjadi presiden pada umur 34 tahun, dan ini belaku apabila undang2 negara diubah dengan had umur untuk menjadi presiden mesti sekurang-kurang 40 tahun, diturunkan kepada 34 iaitu umur beliau. Memerintah dengan sekular dan tidak adil terhadap kaun Sunni. Ramai yang terbunuh dan cedera dalam bangkit menentang pemerintahan presiden Bashar Al-Assad.

Mungkin daripada tulisan diatas, anda semua nampak seolah-olah saya membenci Syiah. YA, SAYA MEMBENCI SYIAH. Mereka pandai berpura-pura dihadapan kita. Mereka menyatakan kepada kita bahawa mereka juga Islam. Mereka berkata mereka juga mempercayai akan Al-Quran dan Hadith. Tetapi itu semua BOHONG dan TIPU semuanya. Maulana Mohd Asri menyatakan bahawa Syiah ini tidak boleh digelar sebahagian daripada Islam. Mereka adalah sebenarnya satu agama baru. Dengan menolak Al-Quran, Hadith, mereka sebenarnya sudah terkeluar daripada Islam. Mereka mendewa-dewakan imam2 mereka. Menyatkan bahawa Allah swt memberikan separuh daripada pengetahuan (berkenaan dgn hal2 ghaib) kepada imam2 mereka. Ini adalah melampaui batas dalam Islam.

Muncul golongan Syiah menjadikan saya risau akan hal semasa. Mereka cuba memasuki dan menguasai negara2 dengan alasan mereka juga Islam, mereka ada hak. Tetapi mereka memporakperandakan negara. Kepada semua, berhati-hati dengan Syiah. Mereka baik didepan kita, tetapi mereka menunggu masa untuk menikam kita dari belakang.

Sekian~

p/s: Nasib baik semasa perarakan BERSIH tak ada orang bawak gambar Khomeini atau Hassan Nasrallah.

 
Leave a comment

Posted by on July 10, 2011 in Psyco aku.., untuk kita semua...

 
 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 140 other followers